Thursday, June 14, 2012

Masih adakah peluang ke dua?

anak mata lirik memandang kiri kanan kiri kanan.. melihat kesibukkan dunia di pagi hari.. kedengaran anak kecil menangis, budak-budak bersiap ke sekolah, ibu bapa sibuk menyiapkan diri masing2 menanti waktu sarapan bersama, jiran mula pergi meninggalkan keseronkkan rumah demi mencari rezeki ,kereta tidak putus-putus lalu hendak ke destinasi masing-masing.
Aku pula hanya menanti dengan penuh kesabaran bila aku boleh belajar kembali. Memegang buku,berbincang dengan rakan-rakan. Argh itu semua hanya sementara. Aku terlena dengan keseronokkan dunia. Buku entah kemana. Result biasa-biasa . Semua impian yang ku cipta aku sendiri yang lenyapkan. Jika dulu aku bertahan pasti kini aku sudah berjaya.

"Anakku, hanya orang yang rajin akan berjaya. Jangan malas bertanya. Bersahabatlah dengan pensyarah dan rajin la mambuat latihan"

"Dah besar anak emak, pandai-pandai la membuat keputusan dalam hidup. Jadi seorang yang hebat dan membawa agama kita bersama"

Pesan orang tua ku yang tidak pernah aku lupa. Tapi apa kan daya aku manusia biasa. Dulu hidup ku di jaga oleh orang tua ku. Kini aku perlu buat keputusan sendiri. Ah , aku anak muda yang baru setahun jagung mengenal dunia pasti keseronokkan akan menjadi pilihan aku. Aku tinggalkan buku. Laptop jadi keutamaan ku, Kenalan di laman sosial makin ramai. masa aku banyak dihabiskan disitu. Jika tidak pun pasti aku akan buka movie. Makan minum mak ayah yang masih beri duit. Aku tidak perlu fikirkan apa-apa selain 'enjoy'.

Tapi tak lama selepas itu semuanya berakhir. Keputusan final exam ku jatuh merundum. Ada 2 paper yang aku tidak ambil kerana kehadiran aku tidak mencukupi syarat.
Titisan air mata aku mengalir laju keluar tanpa di pinta. Apa yang harus aku lakukan? pasti orang tua ku kecewa.
*****
Lamunan aku terhenti ketika cerek elektrik ku berbunyi. Senyuman menghiasi langkahku menutup ingatan ku. Peristiwa ini membuat aku lebih matang . Membuat aku kenal penciptaku malah mendekatkan aku padaNya, Terima kasih ya Allah. Saat aku jatuh engkau memberi aku harapan yang sangat besar dalam hidupku. Saat aku terasa hina engkau penyembuhku. Saat aku gembira engkau tempatku berkongsi. Kini tiada yang lain selain hanya menuju engkau yang satu ya Allah.
Aku tekad ya Allah . Aku akan gunakan peluang kali kedua ini sebaik mungkin.

Ku sambut salam tangan ibuku dengan ciuman . Pengalaman ini adalah guru terbaik buatku.


>>cerpen untuk semua =)<<

No comments:

Post a Comment